Brändin elementit

“Your brand is what other people say about you when you’re not in the room.” – Jeff Bezos

Jokaisella yrityksellä on brändi, halusi sitä tai ei. Brändi voi olla suunnitelmallinen ja liiketoiminnan kasvun veturi – tai se voi olla sattumanvarainen, hallitsematon ja kasvun hidaste.

Brändin kirkastuksen ja sitä kautta brändin rakennuksen ideana on määritellä yritykselle kristallinen kirkas brändi jonka avulla yrityksen on helpompi luoda kasvustrategia ja päästä asetettuihin tavoitteisiin.

Brändin kirkastus alkaa vastaamalla seuraaviin kysymyksiin:

Missio

Missio on useasti toiminnallinen ja se kertoo yrityksen olemassaolon syyn, mikä on sen toiminta-ajatus, mitä yritys tekee ja mitä se tarjoaa asiakkailleen.

Missio kertoo mitä tekemällä yritys saavuttaa sille asetetun vision.

  • TESLA
    “To accelerate the world's transition to sustainable energy.

    GOOGLE
    “To organize the world's information and make it universally accessible and useful.”

    AMAZON
    “Serve consumers through online and physical stores and focus on selection, price, and convenience.”

    HARLEY DAVIDSON
    Fulfilling dreams of personal freedom.”

    SLACK
    “Bringing all your communication together in one place.”

    IKEA
    “To create a better everyday life for the many people.”

Visio

VISIO on yrityksen pitkän aikavälin (esim. 5-10 vuotta) tavoiteasema ja “unelmatila” markkinoilla. Kun yrityksen visio on inspiroiva se innostaa ja osallistaa koko henkilökunnan tavoittelemaan sitä.

Useasti visioon liittyy pyrkimys luoda jotakin taloudellista voittoa suurempaa ja merkityksellistä.

  • TESLA
    “Create the most compelling car company of the 21st century by driving the world's transition to electric vehicles.”

    GOOGLE
    “To provide access to the world's information in one click.”

    AMAZON
    “To be earth's most customer-centric company; to build a place where people can come to find and discover anything they might want to buy online.

    HARLEY DAVIDSON
    “Building our legend and leading through innovation, evolution and emotion.”

    SLACK
    “Bringing all your communication together in one place.”

    IKEA
    “To create a better everyday life for the many people.”

Arvot

Yrityksen arvoilla tarkoitetaan niitä ohjenuoria ja periaatteita, joiden tulisi näkyä yrityksen ja sen työntekijöiden päivittäisessä toiminnassa ja sen johtamisessa. Arvot sanovat sekä tiimille että asiakkaille “Näin me toimimme!”

Arvojen tulisi olla selkeitä, erottuvia ja myös sellaisia että ne on mahdollista saavuttaa.

Asiakkaat

Asiakkaan maailman ja tarpeiden ymmärtäminen on menestyvän yrityksen lähtökohta. Kenelle yrityksesi tekee tuotteita tai palveluita? Mitä paremmin ymmärrät asiakkaitasi sitä paremmin pystyt heitä palvelemaan.

Jos asiakasryhmiä on useita valitse niistä tärkeimmät (max 3 kpl) ja kohdista viestisi heille. Näin viestintäsi on tehokasta ja pysyy selkeänä.

Yrityksen arvolupaus on yksinkertainen ja helposti ymmärrettävä lupaus siitä lisäarvosta mitä asiakas yritykseltä saa. Hyvin suunniteltu arvolupaus on tärkeä osa yrityksen strategiaa, ja edellytys menestykselle. Arvolupaus on yrityksen kilpailuedun ydin.

Käytännössä se kertoo esimerkiksi:

  • miten tuote tai palvelu ratkaisee asiakkaan ongelmaa?

  • mitä hyötyä tuotteesta tai palvelusta on?

  • miksi asiakkaan kannattaa ostaa juuri kyseiseltä yritykseltä?

Arvolupaus

  • GOOGLE
    “A free search engine for billions of users around the world.”

    AMAZON
    “Low Prices. Fast Delivery. Large Choice of products (and services).”

    SLACK
    Credibility and Productivity.

    AIRBNB
    A New World of Travel.”

    APPLE
    Unique and Best Experience.”

    SHOPIFY
    Empowering Independent Business Owners Everywhere.”

Kilpailuetu

Kilpailuetu on mikä tahansa yrityksen ainutlaatuinen ominaisuus, joka erottaa sen muista asettamalla sen ylivertaiseen asemaan verrattuna kilpailijoihin. Kilpailuetu voi olla tuoteominaisuus, teknologia, palvelukokemus, hinta, nopeus, laatu, erikoistuminen tai jopa tunteisiin vetoava yrityksen syntytarina.

Tosin sanoen, kilpailuetu on syy miksi asiakas valitsee tietyn brändit toisen sijasta.